News Trending

Serielle Formationen. Frankfurt 1967

Re-staging of the first German exhibition of international tendencies in Minimalism.
Van: 
04-06-2017
Tot: 
05-11-2017

De tentoonstelling ‘Serielle Formationen’ ( ‘seriële formaties’), gezamenlijk samengesteld door Peter Roehr en Paul Maenz van de Frankfurter Universität Studio Galerij in 1967, kan worden gezien als de eerste thematische tentoonstelling over minimalistische trends in Duitsland. In het kader van de tentoonstellingenreeks ‘Minimalisme in Duitsland’, die begon in 2005, doet de Daimler Art Collection een poging om deze historische presentatie te reconstrueren.

‘Serielle Formationen’ was een bijzondere tentoonstelling die de hedendaagse trends van destijds bij elkaar gebracht. In het bijzonder toonde men kunstwerken van kunstenaars uit Duitsland en van elders naast elkaar. Een totaal van 62 kunstwerken van 48 kunstenaars werden geselecteerd omdat ze foto's en objecten met ‘seriële orde’ als een visuele link hadden, hoewel de concepten er achter zeer divers en soms ronduit tegenstrijdig konden zijn. De Europese ZERO beweging was vertegenwoordigd, naast uitingen van Nouveau Réalisme, Pop Art en Op Art en Amerikaanse Minimal en Conceptual Art.

De tentoonstelling werd begeleid door een ambitieuze catalogus met zes originele grafische werken en uitgebreide documentatie met kunstenaar statements. “De ambitie van ‘Serielle Formationen’ was te informeren en de verschillen tussen schijnbaar soortgelijke technieken en verschijnselen te identificeren.” (Maenz)

De nieuwe tentoonstelling presenteert werken uit de Daimler Art Collection, alsmede uitleningen van Duitse en internationale collecties.

deelnemende kunstenaars:

Carl Andre (USA), Arman (USA), Mary Bauermeister (D), Thomas Bayrle (D), Ronald Bladen (CAN), Hans Breder (D), Hal Busse (D), Enrico Castellani (I), Christo (BG ), Hanne Darboven (D), jan Dibbets (NL), May Fasnacht (CH), Eberhard Fiebig (D), Dan Flavin (USA), Karl Gerstner (CH), Raimund Girke (PL), Rolf Glasmeier (D), Hermann Glöckner (D), Hermann Goepfert (D), Mathias Goeritz (PL), Kuno Gonschior (D), Gerhard von Graevenitz (D), Hans Haacke (D), Al Hansen (USA), Marie Luise Heller (D), jan Henderikse (NL), Ewerdt Hilgemann (D), Oskar Holzweck (D), Gottfried Honegger (CH), Bernhard Höke (D), Donald Judd (USA), Jiří Kolář (CZ), Yayoi Kusama (JP), Walter Leblanc (BEL), Thomas Lenk (D), Sol LeWitt (USA), Konrad Lueg (D), Wolfgang Lukowski (D), Adolf Luther (D), Heinz Mack (D), Piero Manzoni (I), Agnes Martin (CAN ) Almir da Silva Mavignier (BR), Christian Megert (CH), Henk Peeters (NL), Larry Poons (JP), Charlotte Posenenske (D), Markus Raetz (CH), Bridget Riley (GB), Christian Roeck enschuss (D), Peter Roehr (PL), Dieter Roth (D), Ulrich Rückriem (D), Eckhard Schene (D), Felix Schlenker (D), Wolfgang Schmidt (D), Jan Schoonhoven (NL), Klaus Staudt ( D), Mike Steiner (USA), Frank Stella (USA), Peter Thoms (D), Paul Talman (CH), Günther Uecker (D), Victor Vasarely (HU), Herman de Vries (NL), Franz Erhard Walther ( D), Andy Warhol (USA), Jürgen Wegener (D), Gruppe X

 

Andere werken uit de Daimler Art Collection van:

Karl-Heinz Adler (D), Hal Busse (D), Hermann Glöckner (D), Hanne Darboven (D), Karl Gerstner (CH), Rolf Glasmeier (D), Gerhard von Graevenitz (D), Marie-Louise Heller ( D), Hans Peter Hoch (D), Heinz Mack (D), Christian Megert (CH), Christian Roeckenschuss (D), Ulrich Rückriem (D), Eckhard Schene (D), Michael Steiner (D) (lening), Franz Erhard Walther (D)

 

  • Curator 2017: Renate Wiehager
  • Curators 1967: Paul Maenz en Peter Roehr
Curator(en):