News Trending

ZERO and NOW

Shredded Value van Jan Henderikse en ZERO topstukkencollectie
Van: 
23-04-2016
Tot: 
19-06-2016

Bovenzaal Jan Henderikse, ‘Shredded Value’

Onderzaal Collectie tentoonstelling

 

Opening op zaterdag 23 april 2016.

Programma:

18.30 uur Boekpresentatie Jan Schoonhoven door auteur Antoon Melissen (nai010 Uitgevers, Rotterdam) Aanmelding verplicht

19.30 uur Welkomstwoord en inleiding door Stijn Coppejans en Roland Janssen

19.45 uur Receptie

 

ZERO geniet vandaag een wijde internationale belangstelling. Met ‘ZERO and NOW’ confronteren Galerie Schoots + Van Duyse en Kunstzolder.be vroeger iconisch werk met nieuw hedendaags werk.

In 1958 richtten Armando, Jan Schoonhoven, Jan Henderikse, Kees van Bohemen en Henk Peeters de ‘Nederlandse Informele Groep’ op. Het was een groep kunstenaars die zich distantieerden van de conventies in de kunstwereld. Drie jaar later, na het ontbinden van de ‘Nederlandse Informele Groep’ werd in 1961 in diezelfde filosofie door Henk Peeters, Jan Schoonhoven, Armando, Jan Henderikse en herman de vries de ‘Nul-groep’ opgericht. In Duitsland was kort voordien de ‘ZERO’ beweging ontstaan. In Italië ontstond ‘Azimuth’ en in Frankrijk werd ‘Nouveau Réalisme’ opgericht.

Recent staan deze naoorlogse bewegingen mondiaal terug volop in de belangstelling en krijgen we door middel van tentoonstellingen en publicaties zicht op de impact van de Nul/ZERO beweging. Getuigen daarvan zijn de grote overzichtstentoonstellingen die plaatsvonden in het Guggenheim Museum in New York, het Martin-Gropius-Bau in Berlijn en het Stedelijk Museum in Amsterdam in 2015. Daarnaast vonden in het zog van deze grote tentoonstellingen verscheidene tentoonstellingen plaats over Nul/ZERO kunstenaars in musea en private galeries zoals Jan Schoonhoven in David Zwirner Gallery in New York en het Stedelijk Museum Schiedam en Prinsenhof in Delft. Van 28 juni tot en met 27 september 2015 organiseerde Galerie Schoots + Van Duyse en Kunstzolder.be ‘Jan Henderikse – ZERO tot Infinity’. Onder dezelfde titel reist deze tentoonstelling dit jaar door naar verschillende steden in Duitsland.

De Nederlandse kunstenaar Jan Henderikse (Delft, 1937) die mee aan de wieg stond van de ‘Nul-groep’ is eveneens de centrale figuur in ‘ZERO and NOW’. Het filosofische uitgangspunt van ruim 55 jaar geleden is vandaag nog steeds springlevend in zijn werk: de ongedwongen blik op de wereld van alledag. Het gebruik van industrieel vervaardigde en niet-artistieke materialen en objecten die begin jaren ’60 deel uitmaakte van zijn zoektocht naar een verruiming van het traditionele kunstbegrip en een herdefiniëring van het kunstenaarschap.

In 1978 nam Jan Henderikse deel aan de internationale groepstentoonstelling ‘Museum des Geldes’ in de Städtische Kunsthalle Düsseldorf. In lijn met zijn belangstelling voor kitsch, trash en veelvoud toonde Henderikse vitrines met allerhande parafernalia als portefeuilles, plastic bijouterie en asbakken met de opdruk van dollars. Onderdeel van de tentoonstelling was ook een sculptuur uit plexiglas in de vorm van een dollarteken, gevuld met versnipperde Amerikaanse bankbiljetten. Het is een van zijn vroegste werken met dit ontwaardde materiaal, door de Amerikaanse Federal Reserve Bank aan hem ter beschikking gesteld in de vorm van twee anderhalve meter hoge, tot balen samengeperste geldsnippers.

In Jan Henderikses poëtica speelt, al sinds zijn bijdrage aan de internationale ZERO-beweging begin jaren zestig, het spanningsveld tussen waardevol en waardeloos een sleutelrol. De ‘kostbare’ materialiteit van academisch brons en olieverf maakte plaats voor kurken, zwerfvuil en lege verpakkingsmaterialen, voor de zeggingskracht en beeldende kwaliteiten van industriële, non-artistieke materialen en redymades. Met Schredded Value gaf Jan Henderikse eind jaren zeventig al een extra – conceptuele – dimensie aan zijn beeldend program: een geschatte tien miljoen dollar is door versnippering ontwaard maar met Henderikses ingreep weer teruggebracht in het areaal van het kostbare en zeldzame. Schredded Value bevraagt de status van het kunstwerk als kostbaar reliek, is een zinnebeeld van ‘what makes the world go round’, maar past evengoed binnen Henderikses benadering van een wereld als onuitputtelijk arsenaal van beeldende middelen.